Paikallistuntemus on avain menestykseen myös henkilöstövuokrauksessa
26.06.2024
Ellet tunne aluetta jonne myyt, älä myy.
Totta vai tarua?
Ravintolabisneksessä menestyminen vaatii paljon muutakin kuin herkullisen ruoan tarjoamista tai laadukkaan drinkkilistan päivittämistä. Asiakaskokemuksen luomiseen tarvitaan osaavaa ja motivoitunutta henkilökuntaa, joka tuntee paikalliset olosuhteet ja asiakkaiden tarpeet. Ja jos henkilökunta hankitaan henkilöstöpalvelukumppanin kautta, tuo sama paikallistuntemus tulee olla myös kumppaniyrityksellä.
Onkin siis ensiarvoisen tärkeää, että ravintolan henkilöstöpalvelukumppani tuntee alueen, jonne se työvoimaa välittää. Kyse ei ole vain siitä, että kumppani on fyysisesti paikalla. Suurin paino on paikallisen kontekstin ja tarpeiden ymmärtämisessä. Kun ravintola tilaa tarjoilijaa Sysmään tai kokkia Helsinkiin, on melkoisen oleellista, että palvelukumppani tietää, missä kyseinen ravintola sijaitsee ja millaisia erityispiirteitä paikkakunnalla tai alueella yleisesti on.
Saareen tarvitaan vene
Otetaanpa esimerkki todellisesta elämästä: Yritys X etsi työvoimaa tilaajan toimeksiannosta paikkaan, joka päättyi sanaan saari. Yritys X:n edustaja kuvitteli, että kyseessä on saari, jonne kulkemiseen tarvitaan vähintäänkin vene tai lautta. Todellisuudessa paikkaan kuitenkin pystyi ajamaan tietä pitkin autolla vaikka ovelle saakka.
Mitä voit odottaa rekrytointistrategialta, jos paikallistuntemuskin on tällä tasolla?
Laadukkaampaa palvelua
Paikallistuntemus auttaa varmistamaan, että tarjottu henkilöstö sopii kuhunkin ympäristöön ja asiakaskuntaan parhaiten. Ja kun palvelukumppani tuntee alueen ja sen erityispiirteet, se pystyy tarjoamaan parempaa neuvontaa ja ohjausta myös ravintolalle.
Holiday Club Saimaan ravintolatoimenpäällikkö Sanna Sipilä allekirjoittaa väitteen.
“P.S Productions on sitoutunut alueeseen ja meihin. Moni ajattelee, että ok, työpaikka sijaitsee Lappeenrannassa. Totuus on kuitenkin, että tästä on 35 kilometriä kaupungin keskustaan eikä tänne kulje joukkoliikenne. Pieniä asioita toisaalta, toisaalta vaikuttaa oleellisesti myös rekrytointiin, että tänne tuloon tarvitaan oma auto”, Sipilä selventää.
“Tämän alueen vastaava on ollut tekemässä meillä myös vuoroja, joten hän tietää millaiset meidän tapahtumat ovat, minkä tyyppistä ihmistä tarvitaan ja kuka istuu porukkaan. Kun on itsekin käynyt ja tehnyt, niin tiedostaa sen, mitä ominaisuuksia kaivataan. Kumppanitoimijan luotettavuus on tärkeää, ja P.S Productionsin kanssa tiedän, että myös heidän kauttaan tuleviin tekijöihin voi luottaa.”
Holiday Club Saimaan henkilöstöpalvelutarve syntyy tapahtumista, jotka eivät kuitenkaan työllistä ympäri vuoden.
“Osaavat tyypit työllistyvät helposti muualle, koska emme pysty tarjoamaan jatkuvaa työtä. Tapahtumia voi meillä olla useampi putkeen tai välissä voi olla pitkäkin tauko. Ei nollatuntisoppareilla pidetä ihmisiä omilla listoilla. Tässä on hyvä, kun ammattilaiset pystyvät työllistymään yhden tahon kautta useampaan paikkaan ja sitoutuvat silloin myös meille, aina tapahtuma kerrallaan.”
Paikallistuntemus yksi menestyksen kulmakivistä
Ravintolabisneksen menestyksekkäässä henkilöstöhallinnassa paikallistuntemus on avainasemassa. Tämä pätee niin pieniin, itsenäisiin ravintoloihin kuin suuriin ketjuihinkin. Vaikka ketjulla olisi toimipisteitä ympäri maata, jokaisessa kaupungissa ja kaupunginosassa on omat erityispiirteensä ja tarpeensa, jotka on tiedostettava.
Eikä kyse ole sen enempää henkilöstöpalveluita tarjoavan yrityksenkään koosta. Olipa kumppaniyritys pieni tai iso, paikallisuuden tunteminen tulisi olla aina osana pakettia.
Keskikesässä pohtien
Jos sinäkin kaipaat oikeaa tekijää oikeaan paikkaan, ota yhteyttä meihin!
⮜ Takaisin